A városi kötött pályás áruszállítás lehetőségeinek vizsgálata, a városi közúti-vasúti áruszállítás újragondolása
A projektben korábban résztvevő hallgatók: Kormos Henriett, Pintér Sándor Márk, Szőllős Gábor, Major Petra, Posta Máté
Témavezetők: Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos
A projekt kezdete: 2019. február
A városok méretükből adódóan hatalmas áruforgalmi igényekkel rendelkeznek, melyek kiszolgálása ma szinte kizárólag közúton történik, rengeteg különböző cégen keresztül. A városszerkezetbe jól integrálva azonban jelen vannak ma áruszállítási céljából kihasználatlan közlekedési módok, infrastruktúra hálózatok, melyek az utóbbi 20 évben csupán személyszállítás céljára lettek felhasználva. Budapest sem képez kivételt ezek alól. A városi ellátásban szinte csak közúti járműveket használnak, amelyek a jelenlegi szabályzások mellett nem képesek kielégíteni a nagy árutömegek, egyidejű, környezetkímélő módon történő városba juttatását. Ehhez szükség lenne konszolidációs központokra és megfelelő leadóhelyekre.
A 2019-es évben kezdtünk el foglalkozni a metróhálózat áruszállítási célokra történő felhasználásával, melyről szakemberek segítségével, sok kutatással és kérdőíves adatgyűjtéssel átfogó képet kaptunk. A kapott eredmények alapján, a metróhálózat zártsága miatt nem lenne megfelelő hatásfokú egy ilyen rendszer működtetése, és a villamosnál is nagyobb költségekkel járna a beruházás és a működtetés egyaránt. Ebből a projektből kiindulva szerettünk volna mindenképp egy olyan komplex szempontrendszert kezelő értékelési módszertant kialakítani, amellyel általános képet kaphatunk a jelenlegi helyzetről a kötött pályás városi áruellátást illetően. Ebben a kutatásban ezen rendszer egy fő elemét, az áruforgalmi alközpontok és áruforgalmi zsilipek közti gerincösszeköttetést vizsgáljuk. Jelenleg Budapesten vízen vagy vasúton lehetne az előbb definiált igényt kiszolgálni, mivel a közút nem képes ilyen nagy árutömeg egy járműben történő kezelésére.
Projektünk egyik fő célja az, hogy kidolgozzunk egy olyan, több szempontot kezelni képes módszertant, amely az adott városban előforduló kötött pályás lehetőségeket vizsgálja az áruszállításra való alkalmasság szempontjából. Az aktuálisan vizsgált város a döntési modell fő eredményeképp megtudhatja, hogy a módszertan alapján melyik kötött pályás hálózat mennyire lenne alkalmas az áruszállításra. Ehhez az analitikus hierarchia eljárás (AHP) módszertanát használtuk fel, mely az általunk meghatározott szempontokat priorizálta a kulcsszempontok együttes kezelésével. A projekt során a budapesti kötött pályás közlekedési lehetőségek példáján vezettük le a módszert, melyben a villamos-hálózat került a rangsor elejére.
A projekt későbbi fázisaiban az alkalmazott értékek felülvizsgálatra kerültek, azonban ez sem hozott változást. Szintén felmérésre kerültek a várható budapesti fejlesztések is, így megvizsgáltuk azt az állapotot is, amely a tervezett fejlesztések megvalósulása esetén következne be. Ebben az esetben is a villamos-hálózat került a rangsor elejére, a sorrend nem változott, ez pedig azt mutatja, hogy várhatóan (az áruszállítási szempontokat vizsgálva) mindegyik budapesti kötött pályás hálózat hasonló mértékben fog fejlődni, az áruszállítási lehetőségek szempontjából pedig csak igen alacsony mértékben.
A városi kötött pályás áruszállítási lehetőségeket vizsgáló AHP részlete MS Excel-ben
Magyarországon egészen a múlt évszázad végéig ezek a kötött pályás hálózatok nagy arányban vettek részt a városi teherszállítási feladatokban, azonban jellemzően csak a nagy ipari vállalatok kiszolgálása történt ilyen módon, klasszikus városi logisztikai feladatokat nem láttak el akkoriban sem ezek a hálózatok. A nagy üzemek megszűnésével és a hálózat rendszerszintű bontásával a teherforgalom először csak megcsappant, majd végül 1996-ban meg is szűnt, így csak a közúti szállítási lehetőségek maradtak. A 2000-es években kezdődő villamoshálózati rehabilitáció csak a személyszállítást érintette, így a ma meglévő hálózatból hiányoznak olyan elemek (vágánykapcsolatok, iparvágányok, átrakodóhelyek stb.), melyek nélkül a teherforgalom újraindítása problémákba ütközik, napjainkban így Budapesten csak üzemi célú teherszállítást végeznek mind a villamos, mind a metró, mind pedig a HÉV-hálózaton.
Üzemi célú teherszállítás a budapesti villamos-hálózaton és tehervillamos Zürichben
Projektünk másik fő célja (elsősorban Budapestre koncentrálva) a jelenlegi hálózat elemzése, problémáinak feltárása és azok vizsgálata, rendszerezése úgy, hogy annak segítségével a jelenlegi a rendszer alkalmassá tehető a személyszállítás mellett az áruszállítási feladatok szervezett, hatékony lebonyolítására is. Megvalósulásával a közúti teherforgalom jelentősen mérsékelhető, ami számos jótékony hatást vonna maga után a környezetre és az emberekre vonatkozóan egyaránt.
A városi közúti vasúti hálózatot alkalmazó vizsgált rendszerkoncepció
A projekttel kapcsolatban eddig elkészült kiemelt dokumentumok
Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos. A városi koncentrált igénypont-halmazok áruellátási rendszerének új koncepciói a különböző közlekedési alágazatok lehetőségeinek kihasználásával (2019).
XIII. IFFK Konferencia (Innováció és fenntartható felszíni közlekedés) 2019, Budapest.
URL: https://mmaws.bme.hu/2019/pages/program/papers/Paper_07_Bona_K_Sardi_D_IFFK_2019.pdf
ISBN: 978-963-88875-4-2
Posta Máté Imre, Major Petra, Kormos Henriett (Témavezetők: Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos). A városi közúti-vasút áruszállításban betöltött szerepének újragondolása a városi ellátási láncban (2019).
BME KJK TDK 2019, Logisztika szekció.
URL: https://tdk.bme.hu/KSK/L1/A-varosi-kozutivasut-aruszallitasban
Kormos Henriett, Major Petra, Posta Máté Imre (Témavezetők: Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos). Multikritériumos értékelési módszertan kidolgozása a városi kötöttpályás áruszállítás lehetőségeinek vizsgálatára (2019).
BME KJK TDK 2019, Logisztika szekció.
URL: https://tdk.bme.hu/KSK/L1/Multikriteriumos-ertekelesi-modszertan
Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos, Kormos Henriett, Major Petra, Posta Máté Imre. Kötöttpályás városi áruszállítási lehetőségek vizsgálata Budapesten az AHP-módszer alkalmazásával (2020).
XIV. IFFK Konferencia (Innováció és fenntartható felszíni közlekedés) 2020, Budapest.
URL: https://mmaws.bme.hu/2020/pages/program/papers/IFFK_2020_Paper_03_Bona-Sardi-Kormos-Major-Posta_Kotottpalyas.pdf
ISBN: 978-963-88875-6-6