Folyami áruszállítás lehetőségeinek vizsgálata a budapesti városi logisztikában, konszolidáció-alapú rendszerekben

A projekt aktuális résztvevői: Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos

A projekt korábbi résztvevői: Kövér István Bence, Karakai Mátyás

A projektben korábban résztvevő hallgatók: Földesi Júlia, Geráth Anna, Keller Zsolt, Váradi Zita

A projekt kezdete: 2019. február

Ebben a projektben a vízi utak, illetve Budapest esetében a Duna áruszállításra történő kihasználásának lehetőségeit vizsgáljuk. Kutatásunk során egy olyan megoldást szeretnénk kidolgozni, mely révén a Budapest belső védett övezetében (azaz a Váci utca bevásárlóövezetben és annak közvetlen környezetében) kiszolgálandó igénypontokhoz az árut hibrid módon juttatnánk el. Ez a koncepció elsősorban a folyami áruszállítás alkalmazásával valósulna meg, és csak a last-mile áruszállítási feladatokat kellene közúton lebonyolítani, így a Duna rejtett kapacitásainak kihasználása áruszállítás szempontjából csökkenthetné mind a járműforgalmat, mind a környezetszennyezést, mind pedig a zajterhelést a belvárosi zónában. A projekt során vizsgált koncepcióban egy (vagy több), a pesti oldalon lévő, a Lánchíd-Szabadság híd szakaszon elhelyezkedő kikötőbe történne az áruk beszállítása, ahonnan különböző közúti szállítóeszközökkel (cargo kerékpárokkal, környezetbarát kistehergépkocsikkal) történne az áru továbbítása az igénypontokig.

A projekt első szakaszai során felmérésre került a dunai és azon belül is a budapesti hajózás helyzete, kiemelve Budapest kikötőhelyeit, valamint a rakpartokat, illetve megvizsgáltuk a hajóforgalom alakulását is. Külön foglalkoztunk a célterülettel, azaz a Váci utca bevásárlóövezettel is, amelyet már egy korábbi projekt keretein belül részletesen felmértünk. Ezeken felül elemeztük a már működő külföldi city logisztikai megoldásokat, valamint felvázoltunk néhány lehetséges koncepciót a budapesti alkalmazásra.

Üzemanyagutántöltő hajó Budapesten és csomagszállító hajó Velencében

A kutatás során az egyes megoldandó problémák és kérdések megfogalmazása az egyik legfontosabb feladatunk. A projekt során jelenleg a kiszolgálandó igények pontos meghatározásával és a city logisztikai rendszerkoncepció kialakításával foglalkozunk, a fő célunk pedig egy olyan specifikáció elkészítése, amely alapján az infrastruktúra és a cargo hajók is tervezhetővé válnak.

A kutatás következő szakaszában felmérésre és értékelésre kerültek Budapesten a cargo hajókat alkalmazó városi áruszállítás szempontjából releváns, konszolidációs központ létesítésére alkalmas ipari jellegű területek: Csepeli Szabadkikötő, Csepel Művek vízparti területei, Hajógyári-sziget és Népsziget. Ezeket a területeket a COMBI-módszer alkalmazásával osztályoztuk, ez alapján pedig a Csepeli Szabadkikötő új területei, a Csepel Művek vízparti területénél található kikötő területe és a népszigeti Hajójavító telep bizonyulnak a legjobbnak city logisztikai célokra.

Emellett foglalkoztunk még a Váci utca bevásárlóövezet áruforgalmi igényeinek meghatározásával is, korábbi felmérések eredményei alapján, mivel ez a terület potenciálisan ellátható lenne akár vízi úton is. A korábbi kérdőíves adatok feldolgozásra kerültek és kiszámítottuk az üzletekre lebontott napi igényeket a célterületen, ezalapján pedig felvázoltunk az igénypontok vízi úton történő ellátásához két lehetséges megoldást.

A vizsgált budapesti területek Google Maps-en

A projekttel kapcsolatban eddig elkészült kiemelt dokumentumok

Dr. Bóna Krisztián, Sárdi Dávid Lajos. A városi koncentrált igénypont-halmazok áruellátási rendszerének új koncepciói a különböző közlekedési alágazatok lehetőségeinek kihasználásával (2019).
XIII. IFFK Konferencia (Innováció és fenntartható felszíni közlekedés) 2019, Budapest.
URL: https://mmaws.bme.hu/2019/pages/program/papers/Paper_07_Bona_K_Sardi_D_IFFK_2019.pdf
ISBN: 978-963-88875-4-2

Sárdi Dávid Lajos, Karakai Mátyás Gergely, Kövér István Bence, Dr. Bóna Krisztián. Cargo hajók alkalmazási lehetőségei a Váci utca bevásárlóövezet city logisztikai rendszerében (2022).
Logisztikai Évkönyv 2022, pp. 154-163.
DOI: 10.23717/LOGEVK.2022.14
URL:
https://drive.google.com/file/d/1uOrTRNr685w5BIqDfyFMdFePKoR4XH1g/view
ISSN: 1218-3849